Miljøpsykologi3

Logo og identitet

Logo og navn representerer din bedrift og er som regel det første markedet ser hvis de ikke kjenner deg fra før. Det tar bare noen få sekunder å gjøre seg opp et førsteinntrykk.

Gjennom navnet og det visuelle uttrykket sender du ut signaler. Det er derfor viktig å være bevisst hva du ønsker å fortelle med din logo. Jobber din logo for deg, sender din logo ut de riktige signalene?

Det kan noen ganger være utfordrende å være grafisk designer og skulle lage en logo for en bedrift som ikke har tatt standpunkt til egen identitet. Min oppgave er å stille de riktige spørsmålene og hjelpe kunder å sette ord på det som er ekte, viktig og riktig. Her kommer min erfaring som coach til nytte.

Når jeg får gleden av å jobbe med bedrifters identitet er kundenes eierskap til resultatet sentral – også når prosessen er rask og effektiv. En av hemmelighetene er at hvordan jeg involverer deg som kunde i prosessen.

Det er både morsomt, meningsfylt og interessant å få lov til å jobbe på denne måten.

For vel ett år siden tok Ingeborg Olsdatter Busterud Flagstad, stipendiat ved Høyskolen i Innlandet INN, kontakt med meg for å få hjelp til å designe en ny logo for Miljøpsykologikonferansen som går av staben hvert år i november. Hun trengte raskt hjelp.

Her er hva hun selv sier om prosessen:

«Trude Bjørlykke Hansen går rett på sak og er effektiv. Da vi trengte hjelp til logo skulle vi helst hatt den i går, så da var TBH mitt førstevalg. Vi hadde en kort runde med å lufte litt ideer, før hun satte i gang å jobbe. Jeg syns vi kom fram til et morsomt konsept, hvor vi brukte sjablonger for å kunne lage mange av effektene selv. Dette gjorde at vi fikk mer eierskap og kunne holde kostnadene nede. Selve samarbeidsprosessen var morsom, så i tillegg til et resultat vi var svært fornøyd med, er det også et pluss at veien fram dit er fin. Vi hadde verken tid eller penger til en omfattende prosess, men til tross for at vi relativt raskt kom fram til resultatet, så har vi vært godt fornøyd i etterkant. Her ligger Trudes styrke, å kunne gå raskt inn til kjernen og finne ut hva folk står for.»

De fleste av mine kunder er gründere og små bedrifter som ikke har de største markedsbudsjettene. Min erfaring er at det er godt mulig å finne gode, proffe løsninger uten at det koster så mye.

Miljøpsykologikonferansens nettside:
https://eng.inn.no/conferences/conference-on-environmental-psychology-2018

Facebook: @miljøpsykologikonferanse

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin